| تأثیر بازیهای آموزشی بر افزایش انگیزه، تعامل و پیامدهای یادگیری مفاهیم فیزیک |
| کد مقاله : 1256-HAF6 |
| نویسندگان |
|
سیده سلمه بلاغی * آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کارایی بازیهای آموزشی در افزایش انگیزه، بهبود تعامل و تقویت یادگیری مفاهیم فیزیک از دیدگاه شناختی، در پیشرفت تحصیلی، سطوح شناختی و راهبردهای یادگیری دانشآموزان انجام شد. این پژوهش با رویکرد شبهآزمایشی، از طریق طرحی که پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترلی در بر میگرفت، انجام پذیرفت. یافتههای نشان میدهند که بهرهگیری از بازیهای آموزشی و شبیهسازیهای دیجیتال در آموزش فیزیک، به گونهای معنادار، نه تنها انگیزه درونی یادگیری را فزونی میبخشد، بلکه تعاملات میان دانشآموزان و معلمان را استحکام میبخشد، درک مفهومی از پدیدههای فیزیکی را ژرفتر میسازد، و مهارتهای شناختی را بهبود میبخشد. بازیهای آموزشی با ایجاد فضایی فعال و متقابل، به دانشآموزان کمک میکنند تا اصول فیزیکی را از طریق تجربه عملی و مشاهده مستقیم بیاموزند و یادگیری را به فرآیندی شاد و پربار تبدیل کنند. در این تحقیق، دانشآموزان گروه آزمون در درس فیزیک، فعالیت بیشتری نشان دادند، خلاقیت بالاتری به کار بردند و انگیزه بیشتری داشتند. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که استفاده از بازیهای آموزشی، تأثیر چشمگیری در بهبود کیفیت یادگیری و تقویت نگرش مثبت نسبت به درس فیزیک ایجاد میکند و باعث میشود دانشآموزان آن را به عنوان درسی جذاب، دلچسب و کاربردی تجربه نمایند. |
| کلیدواژه ها |
| بازهای آموزشی، دانشآموزان، آموزش فیزیک، پیشآزمون، پسآزمون. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |