| یادگیری ملموس واگرایی و مدولاسیون لیزر در محیط دبیرستان: طراحی و اجرای آزمایشهای کمهزینه |
| کد مقاله : 1280-HAF6 |
| نویسندگان |
|
رضا رامش *1، محمد یگانه2، حسین امامی1 11 دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی، پردیس علامه امینی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران. 22 گروه آموزشی فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف آموزش ملموس دو مفهوم پایهای لیزر شامل واگرایی پرتو و مدولاسیون نور در محیط دبیرستان طراحی شده است. بر اساس رویکرد مفهومی-آزمایشگاهی، دو فعالیت عملی کمهزینه و ایمن پیشنهاد گردید: اندازهگیری واگرایی لیزر با استفاده از خطکش و کاغذ در فواصل ۱ تا ۳ متری و ساخت یک فرستندة نوری ساده (لیزر صوتی) برای انتقال سیگنال صوتی از طریق مدولاسیون شدت نور. این پژوهش یک طرح آموزشی نوین را ارائه میدهد که در آن دو فعالیت آزمایشگاهی ساده برای آموزش مفاهیم پایة لیزر در دورة متوسطة دوم طراحی شدهاند. ساختار این آزمایشات بهگونهای است که قابلیت اجرا در مدارس را دارند و میتوانند بهعنوان الگویی برای تقویت آموزش فیزیک مدرن در سطح متوسطه مورد استفاده قرار گیرند. این رویکرد میتواند الگویی برای گنجاندن مباحث نورشناختی پیشرفته در برنامة درسی متوسطة دوم با زبانی ساده و قابل فهم برای دانشآموزان و تقویت آموزش فیزیک مدرن در مدارس باشد. |
| کلیدواژه ها |
| لیزر، واگرایی پرتو، مدولاسیون نور، آزمایش کمهزینه، آموزش فیزیک دبیرستان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |