| طراحی و شناخت یک آزمون استاندارد از منظر دانشآموزان: تحلیلی ترکیبی از تجربه زیسته و دادههای میدانی |
| کد مقاله : 1282-HAF6 |
| نویسندگان |
|
مهسا شاهزیدی * گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران، ایران. |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف تحلیل مؤلفههای یک «آزمون استاندارد» از دیدگاه دانشآموزان و دانشجویان انجام شده است. تحقیق حاضر از روش ترکیبی همزمان (Mixed-Methods) بهره برده و دادههای کمی از طریق ۸۶ پرسشنامه ساختاریافته و دادههای کیفی از طریق ۶ مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شدهاند. یافتههای کمی با آمار توصیفی و تحلیل فراوانی، و دادههای کیفی با تحلیل مضمون بررسی شد. نتایج نشان میدهد که از نگاه شرکتکنندگان، یک آزمون استاندارد باید مبتنی بر عدالت آموزشی، جامعیت محتوایی، تنوع قالبهای سؤال، بارمبندی منطقی، سطح دشواری تدریجی و محیط استاندارد اجرا باشد. مهمترین ویژگی یک آزمون مطلوب «ارتباط مستقیم سؤالها با مباحث تدریسشده» تشخیص داده شد؛ بهگونهای که پیام اصلی عدالت آموزشی، « ایجاد فرصت برابر برای نمایش یادگیری» است، نه صرف یکسان بودن سؤالات. همچنین اکثریت شرکتکنندگان تأکید داشتند که بازخورد پس از آزمون باید فرصتی برای اصلاح یادگیری باشد، نه صرفاً اعلام نمره. یافتهها نشان میدهد که آزمون استاندارد، تنها ابزار سنجش نیست، بلکه بخشی از فرآیند یاددهی–یادگیری و مکمل رشد تحصیلی دانشآموز است. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: آزمون استاندارد، عدالت آموزشی، ارزشیابی یادگیریمحور، طراحی آزمون، بازخورد سازنده. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |