| تحلیل تاریخی فلسفی فیزیک و آموزش آن به مثابه رابط بین علم و حقیقت |
| کد مقاله : 1283-HAF6 |
| نویسندگان |
|
جعفر اصغرزاده بناب *1، محمد قاسم نژند2 1گروه آموزش الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran |
| چکیده مقاله |
| تحلیل دیدگاه فلاسفه مختلف از ارسطو تا حال، ذیل دو رسته عمده رئالیسم و ایده آلیسم و تطور مکاتب فکری و فلسفی آنها از سنت تا مدرنیته، پست مدرنیسم و عصر فرامدرن روند تکاملی نگاه به چیستی علم و حقیقت و رابطه آن دو را روشنتر میکند. در علوم تجربی، فیزیک با دربر گرفتن روابط ریاضی و علّی، در عین پرداختن به عوارض انرژی، نیرو و ماده، ساختاری پیچیده، کاملتر و چند بعدی دارد. علم فیزیک و آموزش آن در ادوار مختلف از کاملترین نمودهای نگاه به رابطه بین علم و حقیقت است. علم فیزیک بهعنوان یکی از بنیادیترین شاخههای معرفت بشری، در طول تاریخ مسیر پرپیچ وخمی را طی کرده و در تعامل مداوم با فلسفه، جهانبینی انسان را دگرگون ساخته است. این مقاله با رویکردی تحلیلی تاریخی فلسفی، تطور مفهوم فیزیک را از دوران یونان باستان تا عصر فیزیک کوانتومی و نظریههای معاصر بررسی میکند. همچنین نقش فلسفه در شکلدهی به پرسشها، روشها و تبیینهای فیزیکی مورد واکاوی قرار میگیرد. یافتهها نشان میدهد که فیزیک نهتنها محصول مشاهده و تجربه، بلکه نتیجه تحولات فلسفی درباره ماهیت حقیقت، علیت، ماده، فضا و زمان است. این پژوهش درصدد است با تحلیل تاریخی فلسفی دیدگاه اندیشه ورزان در خصوص نسبت و رابطه علم و حقیقت و تطابق آن بر ادوار تکامل فیزیک به این سوال پاسخ دهد که رابطه بین علم و حقیقت چیست و فیزیک و پیشینه آن چگونه میتواند توضیح دهنده آن باشد؟ این پژوهش با روش کتابخانهای و شیوه مقایسه، تطبیق و استدلال به مطالعه این پرسش میپردازد. |
| کلیدواژه ها |
| علم و حقیقت، فیزیک، فلسفه، رئالیسم، ایده آلیسم. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |