| اثرات، چالشها و مزایا یادگیری فیزیک از طریق سیستمهای آموزشی و هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی |
| کد مقاله : 1288-HAF6 |
| نویسندگان |
|
محمدرضا بهروزی * وزارت آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| پیشرفت سریع فناوری دیجیتال، جنبههای مختلف زندگی انسان، از جمله حوزه آموزش، را به طور قابل توجهی متحول کرده است. یکی از برجستهترین نوآوریها در این دوران، هوش مصنوعی بوده که به طور فزایندهای در سیستمهای آموزشی در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. از دیدگاه آموزشی، هوش مصنوعی هم به عنوان یک منبع آموزشی و هم یک ابزار شناختی عمل کرده و یادگیری متنوع را تسهیل و روشهای دانشجو محور را پیش میبرد.یادگیری فیزیک در آموزش عالی نه تنها نیازمند درک عمیق مفاهیم، بلکه نیازمند توانایی تجزیه و تحلیل انتقادی پدیدهها، به کارگیری اصول فیزیکی در زمینههای زندگی واقعی و حل سیستماتیک مسائل پیچیده می باشد. با این حال، یکی از چالشهای کلیدی در آموزش فیزیک، شکاف بین دانش نظری انتزاعی و ظرفیت درک، تجسم و ارتباط این دانش به پدیدههای ملموس و قابل مشاهده توسط دانشجویان می باشد. یکی از ویژگیهای برجستهی O Physics، سادگی در طراحی و دسترسی رایگان به منابع آموزشی است که آن را به ابزاری مناسب برای یادگیری خودمحور (Self-learning) تبدیل کرده است.استفاده از چنین نرمافزارهایی نشان میدهد که فناوریهای آموزشی میتوانند نقش بسزایی در درک مفهومی و انگیزهی یادگیری علم فیزیک در میان دانشآموزان داشته باشند. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، فیزیک، سیستم های آموزشی،یادگیری، O physics، Javalab physics |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |