تأثیر راهبردهای یادگیری چندرسانه‌ای بر رشد فراشناختی دانش‌آموزان در آموزش فیزیک
کد مقاله : 1292-HAF6
نویسندگان
امیر میرزائی *1، فاطمه بوربور2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی
2دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
آموزش فیزیک به دلیل ماهیت انتزاعی مفاهیم و نیاز به درک روابط پیچیده ریاضی-فیزیکی، همواره با چالش‌های یادگیری عمیق مواجه بوده است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نقش ابزارهای یادگیری چندرسانه‌ای در ارتقای مؤلفه‌های فراشناختی دانش‌آموزان و دانشجویان انجام شده است. این مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی و با مرور عمیق گزیده‌ای از مقالات معتبر و مرتبط منتشرشده در پایگاه‌های علمی داخلی و بین‌المللی در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۴ صورت گرفت. تمرکز اصلی بر شناسایی مکانیسم‌هایی بود که از طریق آن‌ها، فناوری‌های آموزشی می‌توانند بر دانش و تنظیم فراشناختی تأثیر بگذارند. یافته‌های حاصل از تحلیل محتوای ۲۲ مطالعه منتخب نشان می‌دهد که محیط‌های چندرسانه‌ای، به‌ویژه شبیه‌سازهای تعاملی و آزمایشگاه‌های مجازی، با بهره‌گیری از اصل مجاورت زمانی و مکانی و کاهش بار شناختی بیرونی، ظرفیت حافظه فعال را برای پردازش‌های سطح بالا آزاد می‌کنند. این ابزارها با ارائه بازخوردهای آنی و امکان تکرار پدیده‌ها، بستر مناسبی را برای تمرین مهارت‌های «برنامه‌ریزی»، «نظارت» و «ارزیابی» فراهم می‌آورند. با این حال، نتایج حاکی از آن است که صرف مواجهه با فناوری تضمین‌کننده رشد فراشناخت نیست، بلکه وجود «داربست‌های آموزشی» و هدایت معلم برای تبدیل تعاملات فیزیکی به تأملات ذهنی و خودگویی‌های درونی ضروری است.
کلیدواژه ها
آموزش فیزیک، یادگیری چندرسانه‌ای، مهارت‌های فراشناختی، شبیه‌سازی تعاملی، نظریه بار شناختی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر