| مقایسه اثر آزمایشهای تجربی و شبیهسازیشده در فهم مفاهیم فیزیک در دانشآموزان |
| کد مقاله : 1296-HAF6 (R1) |
| نویسندگان |
|
مهدیه کشاورز سیاهپوش *1، مهدیه کشاورز سیاهپوش2، مسعود علی محمدی3 1کارشناسی ارشد فیزیک الزهرا (س)
دبیر فیزیک منطقه ۱۴ تهران 2دبیر فیزیک آموزش پرورش منطقه 14 تهران کارشناسی ارشد دانشگلاه الزهرا تهران 3Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 889-14665 Tehran, Iran |
| چکیده مقاله |
| آموزش فیزیک زمانی اثربخش است که دانشآموز بتواند مفاهیم انتزاعی را در قالب تجربه مستقیم یا مدلسازی قابل مشاهده درک نماید. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثر آزمایشهای تجربی و آزمایشهای شبیهسازیشده بر فهم مفاهیم پایه فیزیک در دانشآموزان دوره متوسطه است. این تحقیق بهصورت نیمهتجربی و با طرح پیشآزمون - پسآزمون با دو گروه مستقل انجام شد. جامعه پژوهش، دانشآموزان پایه دهم متوسطه منطقه ۱۴ تهران و نمونه شامل ۶۰ دانشآموز بود که بهصورت در دسترس انتخاب و به دو گروه ۳۰ نفره تقسیم شدند. گروه اول محتوای مورد نظر را با استفاده از آزمایشهای واقعی آزمایشگاهی و گروه دوم با بهرهگیری از شبیهسازیهای کامپیوتری تعاملی دریافت کردند. دادهها از طریق آزمون استاندارد درک مفاهیم مکانیک و پرسشنامه کجفهمیها گردآوری شد. نتایج نشان داد هر دو روش تأثیر مثبت معناداری بر افزایش فهم مفاهیم دارند؛ با این حال، گروه آزمایش تجربی در درک روابط علّی و مشاهده مستقیم پدیدهها عملکرد بهتری نشان داد، در حالیکه گروه شبیهسازیشده در رفع کج فهمیها و تصور درست از کمیتهای فیزیکی موفقتر بود. یافتهها تأکید میکنند ترکیب دو روش میتواند به یک الگوی کارآمد برای آموزش فیزیک منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| آزمایش تجربی، شبیهسازی آموزشی، آموزش فیزیک، یادگیری مفهومی، کج فهمی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |